Tabung Ayam

Monday, February 25, 2013

Bab 10


SEJAK pulang daripada pertemuan dengan Tengku Adrian petang tadi, Dalia terus berkurung di dalam kamar. Pelawaan Puan Zahara yang mengajaknya makan malam ditolak dengan alasan perutnya sudah kenyang. Padahal, sebutir nasi pun belum dia sentuh.

Dia hilang selera untuk makan. Kebenaran yang baru dia temui tadi adalah sesuatu yang langsung tidak dia sangka. Dia tidak bermimpi untuk dihenyak dengan kenyataan pahit itu. Ya, memang pahit hingga cukup membuatkan Dalia hilang kata-kata.

Di atas sejadah itu, air mata Dalia jatuh bercucuran bagaikan hujan. Dia sapu dengan telekung sembahyang namun masih jua laju menuruni pipinya yang sudah kemerahan. Mengapa dia selemah ini?

Dia cuba untuk bertahan. Dia cuba untuk tabah dan tidak rapuh sebegini namun dia gagal. Dia jua manusia biasa yang punya hati dan perasaan.

Dia salahkan hatinya yang buta menilai. Lebih setahun dia menanam harapan dan impian palsu. Takkan sekali pun matanya tidak dapat melihat kebenaran di depan mata?

Wajah dua insan yang dia sayangi menjelma di layar minda. Sampai hati mereka... Dalia merintih syahdu. Kalaulah dia tahu. Kalaulah dia sedar dari awal dulu. Kalaulah dia tidak pernah memasang impian mengait angan-angan, pastinya hatinya tidak sesakit ini. Dia pasti.

Dan kalaulah bukan kerana Tengku Adrian, pasti sampai sekarang Dalia hidup dalam harapan palsu. Dia sangka bahagia yang akan dia tempuhi, namun sebaliknya yang terjadi. Oh Tuhan, hatinya merintih sayu.

Jauh di sudut hati, Dalia jadi ragu-ragu. Benarkah niat Tengku Adrian itu? Atas dasar apa dia bersusah payah mengupah penyiasat persendirian hanya untuk membentangkan kebenaran itu di depan matanya? Memang kebenarankah itu? Dalia tidak pasti. Namun, masakan gambar yang kaku tiada bicara itu boleh menipu?

Dalia mula hilang arah. Kenapa mesti Tengku Adrian? Lelaki yang tidak dia kenali itu. Dalia yakin Tengku Adrian punya motif di sebalik semua ini. Ada kepentingan yang akan lelaki itu perolehi. Tapi apa? Dalia buntu.

Di dalam kegelapan malam itu, dia melayani kekecewaan hati. Sedikit demi sedikit rasa panas menguasai. Dia cuba bertenang. Hatinya yang sakit dan marah dia cuba basuh dengan doa. Berkali-kali dia membacakan doa itu.





Aku berlindung kepada Allah daripada syaitan yang direjam. Ya Allah! Ampunilah dosaku dan hilangkan marah hatiku dan selamatkanlah aku daripada syaitan yang direjam.

Dia beristighfar dan berterusan beristighfar. Hingga bila dia tertidur, matanya masih jua basah akibat perilaku insan lain.


********

SUARA Encik Hadi yang tinggi awal-awal lagi menyapa telinga Dalia. Dia kalut saat ini. Habis fail-fail yang tersusun kemas di sudut meja dan almari kecil dia geledah. Dia perlu cepat. Dia tidak mahu Encik Hadi berterusan menunggu dan menghambur marah di atas kecuaiannya.

Rakan sekerja yang lain cuma melihat. Tiada daya mahu masuk campur urusan Dalia.

“Ya Allah, mana aku letak ni? Semalam dah siap, tapi kat mana aku simpan?” Dalia bermonolog sendirian. Kepala yang tidak gatal digaru. Dia cuba mengingat. Matanya dipejam celik bagi mengimbas kembali aktiviti yang dia jalani sebelum keluar dari pejabat semalam.

Seminit. Dua minit. Masa berlalu. Encik Hadi masih menunggu di dalam biliknya. Tidak semena-mena, Dalia menepuk dahinya. “Got it!”

Segera dia tarik laci meja. “Sini rupanya. Ya Allah, syukur alhamdulillah. Selamat aku.” Terkocoh-kocoh Dalia menuju ke bilik Encik Hadi sambil memegang fail biru yang diminta tadi. Pintu bilik diketuk, sebelum suara Encik Hadi mempelawa Dalia masuk.

“Maaf, tuan. Ini fail yang tuan minta saya siapkan semalam.” Berhati-hati Dalia letakkan fail tersebut di atas meja Encik Hadi. Wajah garang ketuanya dia pandang sekilas saja. Dalia, Dalia... Apalah nasib kau. Pagi-pagi lagi dah kena marah..

“Mana awak jumpa?” Serius suara Encik Hadi sambil matanya meneliti laporan tersebut.

“Daaa..lam laci meja.” Jujur jawapannya.

“Yang awak kalut sampai habis semua fail atas almari awak geledah, kenapa?” Aisey, sah-sah Encik Hadi sekodeng kelakuannya tadi. Dalia diam. Cuma senyum sumbing.

“Next time, makan buah kismis banyak-banyak biar tajam sikit ingatan.” Selamba Encik Hadi ‘sound’ dia. Setepek kena atas muka. Alah, terlupa sikit aje tuan. Bukan selalu dia lupa macam ni. Dia pun takkan letak fail tersebut sembarangan. Lagi-lagi laporan dalam fail itu penting kerana bakal Encik Hadi gunakan dalam mesyuarat sebelum tengah hari nanti. Dia cuma terlupa sikit aje.

“Iyalah.” Balas Dalia dengan redha.

“Awak tak apa-apa ke?” Tona suara Encik Hadi masuk ke mode prihatin.

Dalia menidakkan. “Saya okey, tuan.”

Kecuali part matanya yang sembab, tapi berjaya dia cover dengan bedak. Dan mukanya yang pucat dan tak bermaya sebab langsung tak sentuh sarapan. Sudahlah semalam dia skip makan malam. Dalia pun tak perasan tapi bila Nadya tegurnya pagi tadi, barulah dia tergesa-gesa tempek bedak pada kulit muka dan sapu lipstick pada bibir lebih sedikit daripada hari-hari biasa. Bagi nampak segar dan bertenaga.

“Awak nampak macam tak sihat. Jalan pun lemah macam tak makan seminggu. Kalau sakit, pergi klinik panel. Dapatkan rawatan. Saya tengok awak ni macam zombie pun ada.”

Ish ke situ pula Encik Hadi ni.. Ada ke patut dia samakan aku dengan zombie? Pengaruh drama Barat sungguh. Teruk sangat ke muka aku hari ini? Hurm...

Tapi, kalau diikutkan hati memang dia tiada daya pada hari ini. Bangun pagi tadi pun dia rasa malas. Hendak datang kerja pun dia tiada mood. Semangatnya pudar. Semuanya hilang dalam satu malam sahaja. Disebabkan atas dasar tanggungjawab dan sedar akan dirinya yang makan gaji dengan syarikat orang, Dalia kuatkan juga dirinya.

“Takdelah. Saya sihat aje.”

“One more thing..." Panjang sekali intonasi Encik Hadi. mencetuskan tanda tanya pula.

"Ya tuan?"

"Sejak bila pulak saya minum teh? Selama dekat tiga tahun awak bekerja bawah saya, rasanya belum pernah lagi kan saya minta awak hidangkan saya teh untuk minum pagi? Awak dah lupa?”

Dalia menjengah sedikit pada mug di atas dulang pada sudut meja Encik Hadi. Dalia, kau ni kenapa????

“Maaf, tuan. Saya tersilap.” Segera Dalia ambil dulang tersebut. Bukannya dia tak tahu, malah dia dah hafal minuman kegemaran Encik Hadi pada setiap pagi. Milo panas. Diulangi milo panas. Entah bagaimana boleh pula dia bancuh teh pada ketuanya itu. Aduhai..

“Saya siapkan air milo tuan sekarang juga. Maaf, saya betul-betul tak sengaja.” Encik Hadi menggelengkan kepala sahaja melihat telatah Dalia yang jarang sekali terjadi.

“It’s okey. Saya pun nak keluar office sekejap lagi. And Dalia, tolong fokus pada kerja awak. Saya tak mahu ada pekerja yang fikirannya merewang entah ke mana waktu bekerja. Bukan sahaja kerja tak produktif, saya pun tak suka. Faham?” Lembut sahaja nasihat itu kedengaran, tapi tepat dan makan dalam. Dalia anggukkan kepala. Tanda dia menerima nasihat tersebut. "Itu sahaja. Awak boleh sambung kerja.” Arah Encik Hadi.

“Baik tuan. Saya keluar dulu.” Dalia meminta izin sambil membawa dulang teh menuju ke pantry. Langkahnya yang kelihatan malas dihantar keluar oleh Encik Hadi.



post signature

2 comments: