Tabung Ayam

Wednesday, March 13, 2013

Bab 15

PETI ais dibuka bagi mencari bahan untuk dimasak. Tengku Adrian memang buat dia seperti orang gaji. Siap order menu mengalahkan makan kat restoren. Kan senang kalau aku bawak aje dia ke kedai. Nak melantak gajah rimau pun takpe, tak kisah. Ni, sengaja menyusahkan aku nak makan itu ini. Macamlah aku ni tukang masak kat hotel. Eii, susah betul bila dah termakan budi + kena ugut lagi. Apa, otak dia dah mereng ke lepas kena belasah? Itu yang jadi minta benda yang bukan-bukan... Sabar ajelah...

Dalam mulutnya mengomel tak puas hati, Dalia keluarkan juga ayam seekor. Dalam kepala dah set nak masak apa untuk tuan raja seorang tu. Tadi, Tengku Adrian demand nak makan nasi beriani lah, ikan siakap tiga rasa lah, gulai ikan masin dengan nenas lah, puding karamel lah. Pelbagai jenis termasuklah yang tak pernah Dalia dengar, lihat dan rasa. Tapi, bila bukak peti ais dan godek-godek kabinet dapur, satu bahan pun takde untuk merealisasikan resepi impian orang yang sakit tu. Entah apa-apa lah Tengku Adrian ni. Dah tahu barang dapur banyak yang tiada, lagi mahu minta macam-macam. Dia fikir, Dalia ada poket Doraemon barangkali?

Last-last, dia cuma boleh sediakan ayam masak kicap dengan telur dadar sahaja. Tu pun nasib baik sebab bahan-bahan nak memasak di dalam dapur mewah Tengku Adrian sangat limited. Takde apa pun. Kalau tak puas hati juga, Dalia peduli apa. Dia pun tak selesa berdua-duaan dengan Tengku Adrian dalam kondo itu.

Tak sampai sejam, dua hidangan istimewa itu siap terhidang di atas meja makan. Dan-dan saja Tengku Adrian muncul dengan T-shirt putih dan seluar pendek bawah lutut. Rambutnya nampak basah. Dia tarik kerusi. Dan duduk diam memandang Dalia yang seperti bersiap-siap untuk pulang. Almaklumlah, hutang dah setel.

“Nak pergi mana?” Tanya Tengku Adrian sambil mengisi nasi ke dalam pinggan.

“Baliklah. Dah siap masak untuk awak, kan?” Beritahunya.

“Siapa cakap you boleh balik? By the way, I tak expect pun you masak simple macam ni? Mana menu yang I minta tadi?”

Ek eleh.. Mengada betullah dia ni. Kenapa lah aku boleh terjebak dengan makhluk yang bernama Tengku Adrian??

“Tengku Adrian, barang dapur rumah awak tak cukup. Nasib ada ayam, telur, kicap, bawang putih, bawang merah, cili dan beras. Kalau tak, saya ingat nak masakkan bubur nasi aje tadi.” Balas Dalia geram. Tengku Adrian buat tak tahu. Mulutnya asyik mengunyah, itu yang diam tak berbalas gamaknya.

“Saya balik dulu.”

“Stop there.” Halang Tengku Adrian.

“Kenapa pulak?” Langkahnya mati. Dia pelik.

“Siapa suruh you balik? Nanti, I dah siap makan, siapa yang nak kemaskan semua ini?”

Ya Allah, apa jenis manusia ni? Basuh pinggan pun berkira?
“Takkanlah saya juga yang kena buat semua tu?”

“Itukan kerja orang perempuan.” Balas Tengku Adrian sambil meneguk jus oren yang disediakan oleh Dalia. Matanya tajam merenung Dalia yang memang tidak puas hati.

“Kenapa awak buat saya macam ini?” Dan Dalia, kenapa mesti kau ikut segala telunjuk dia?

“Simple. Satu, I dah selamatkan you daripada bertunang dengan kekasih adik sendiri. Dua, I dah selamatkan you daripada penjahat. Dan ketiga, sebab you tak nak gambar-gambar tu tersebar.” Beritahu Tengku Adrian selamba tanpa sebarang perasaan. Nasi dia tambah lagi sekali. Perut dah lapar, masak ringkas begini pun jadi best. Kalau kat villa, mahu mengamuk mama kalau ada dua lauk begini aje atas meja. Prinsip mama, jangan kedekut nak hidangkan makanan buat keluarga. Mahal tak apa.

Wajah Dalia merah walaupun bahang aircond terasa memenuhi segenap ruang. Ini semua mengarut! Kalau tak ikhlas, buat apa sibuk tolong aku? Dah pasti, memang ada sebab di sebalik semua pertolongan dia selama ini. Eii, bencinya aku!

“Marah?”

“Should I?”

Tengku Adrian angkat bahu.

“Sudahlah. You better get out of my sight. Nak makan pun tak senang. Why don’t you pergi buat laundry. Pakaian I banyak yang tak berbasuh. Lucky I met you. Kebetulan I pun memang tak ada maid sekarang. So, sesuai sangatlah tu.”

Tengku Adriaaannnnn!!! Tempik Dalia penuh perasaan. Tapi sayang, cuma berbuku dalam hati. Nasib baik tak keluar asap ikut telinga.


*************************************

“Nah, sign kontrak ni.”

Tengku Adrian hulur satu kertas A4 yang telah siap bertaip. Kontrak apa pulak?

“Untuk apa?” Balas Dalia yang sedang susun majalah atas meja selepas siap basuhkan pakaian Tengku Adrian. See, dia memang dah macam maid Tengku Adrian. Bezanya, tak dapat gaji.

“So, you tak lari daripada I.”

Dalia mencebik.

“Saya ni bukannya maid dari Indonesia, okay?”

“I tak cakap pun. Dah, sign cepat.”

Ish, macam kanak-kanak ribena la pulak mamat ni. Suka hati aku lah! Tapi, dia sambut juga huluran Tengku Adrian. Bila masa la pula dia buat kontrak ni? Dia baca baris-baris ayat pada kertas itu.


Kontrak Sebagai Maid Tengku Adrian

1. Mesti datang bila dipanggil. Tak kira hari dan waktu. As long as Tengku Adrian call, datang.

2. Mesti patuh dan tak boleh komplen. Tak puas hati cakap depan-depan.

3. Sebarang perintah tertakluk kepada mood Tengku Adrian.

4. Kontrak akan tamat bila parut atas dahi Tengku Adrian hilang sepenuhnya. Langsung tiada bekas.

5. Sekiranya syarat 1,2 dan 3 dilanggar, Tengku Adrian berhak untuk buat apa sahaja.



Nak ketawa pun ada. Nak marah pun ada. Nak ketuk dahi Tengku Adrian dengan pasu bunga tu pun ada. Biar berdarah. Biar dia tahu betapa sakitnya hati aku saat ini. Childish!

“Awak ni memang takde hati perut ya? Suka ambil kesempatan. Awak ingat kerja saya goyang kaki 24 jam semata-mata nak tunggu awak? Awak ingat saya takde benda lain ke nak buat?”

“Life is cruel. You have to obey the rules.”

“Peraturan apa macam ni? Tak logik langsung.” Bidasnya geram. Dia bukan dah macam orang gaji, tetapi ala-ala nak jadi hamba Tengku Adrian pun ada. Kalau nak tunggu parut atas dahi dia hilang sepenuhnya, sampai ke tua pun belum tentu. Sah-sah nak ambil kesempatan ni.

“Okay. Tell me, apa yang you tak puas hati?”

“Everything. Saya benci dengan semua yang awak taip ni.”

“So, you pilih untuk semua gambar tu tersebar la? I dapat tahu yang adik you tu model yang tengah meningkat naik. You nak ke karier dia jatuh sebab you ni pentingkan diri sendiri?” Tengku Adrian senyum sumbing.

Pentingkan diri sendiri? Ya, kalau aku pentingkan diri sendiri, dah lama aku pejam mata dan teruskan pertunangan dengan Zarif. Kalau aku pentingkan diri sendiri, aku takkan mengalah dalam hubungan dengan Zarif. Dan kalau aku memang pentingkan diri sendiri, aku lari aje tinggalkan Tengku Adrian masa dia kena belasah hari tu. Biar dia pengsan situ sorang-sorang. Tengku Adrian memang psiko.

“I think you setuju lah tu. So, sign here.” Tengku Adrian hulur pen hitam dakwat cair.

“Still..”

“Tak susah pun apa yang you perlu buat, kan? Don’t waste my time. Sign here.”

Mahu tak mahu, pen hitam itu menari jua di atas kertas putih. Kerana orang yang menghancurkan hatinya, Dalia berkorban sekali lagi untuk mereka. Argh, Tengku Adrian memang kejam!


post signature

3 comments: